Thursday, December 23, 2010

11 days for redemption

Wooohoo. Lagi 11 hari, aku akan balik ke neraka, err, maksud aku sekolah, SBPISB. Aku suka bersekolah(kata kerja), jangan buat andaian bodoh aku suka ponteng atau berfoya-foya di kelas. Tetapi, disebabkan pentadbiran sekolah yang saya katakan lansung tak ambil berat tentang kebajikan pelajar, sekolah dah jadi penjara jahanam bagi aku. Kelas aku yang aku guna taiada kipas siling untuk 4 tahun. Baik aku sekolah High School Klang! Dapat jumpa kawan lama.
Boleh belajar sendiri. Boleh ulangkaji dalam tempat kondusif, rumah.

Aku juga pernah dituduh tidak menyelesaikan yuran. Aku sudah bayar dua minhhu lepas, transaksi yuran sekolah masih belum diselesaikan. AKU SUDAH BAYAR. Memang boleh stress dengan sekolah ini.

Kantin yang teruk. Not to mention that high school klang has THREE canteens. Aku sayang sekolah lama aku.

Dan aku masih tidak puas hati dengan kelas aku. Aku terpaksa kepanasan, dan telinga aku bertambah panas dengan komplen-nya tenyang kipas. Lebih bising daripada pelajar sendiri.
Jalan penyelesaian: PASANG KIPAS CEPAT

Aku masih tidak faham kenapa kelas aku masih tiada kipas sedangkan berpuluh pupuh kipas diganti begitu sahaja di bilik kamar (dorm) dan surau. Apakah duit itu hanya dibelanjakan di bahagian residensi sahaja? Aku tak faham kenapa aku perlu kepanasan seperti di Sahara belajar add math. Otak aku boleh hangus sebelum SPM kalau ini berterusan.

Nota bertulis: aku selaku penulis blog layak menulis pernyataan di atas kerana sebab protes, tidak puas hati, menegakkan hak seorang jagaan kerajaan (pelajar) dan kebebasan bersuara. Jika sesiapa yang tidak puas hati bolehlah e-mail secara rasmi (dengan tatabahasa betul. Saya reject yang merapu) serta nyatakan tindakan seterusnya ke e-mel keramatzmode@gmail.com. Aku tak suka SBPISB, dan kau kena cari jalan supaya aku suka balik sekolah ini. Kalau anda, pembaca blog ini hanya menyatakan tidak puas hati secara psikologi (doa, pemulauan dan restu) dengan hatapan untuk menjatuhkan pos ini, anda seorang yang tidak matang lansung dari segi pelbagai sudut.

Keduanya, kau takkan jumpa apa yang kau inginkan di sini. Aku terpaksa TERUSKAN hidup di sini sebab ibu bapa aku yang kehendaki, bukan aku.

Jika kau ininkan kawan yang lebih baik, kau salah. Aku tak kisah kalau kawan budak bermasalah, maksud aku apa salahnya kan?mereka masih manusia yang boleh jadi kawan. Tapi kalau kau expect dapat kawan baik SEMUANYA, jangan duduk dekat dengan SBP ini.

Kalau kau sekolah di SBPISB, mereka anti muzik indie, pop, rock atau apa-apa yang dianggap moden. Paling moden pun hanyalah keyboard lama (credit to cikgu azmi, the only one who bring music to the school). Kau bawa gitar? kau dianggap kafir. Kau nyanyi? Kau jadi pelajar derhaka. Kau buat kugiran (band)? Ilmu kau tak direstui. Thats how its work. Any modern music ARE WRONG to them.

Kalau kau suka main muzik, stay away from the school.

Sekolah aku juga ada sedikit sifat over reacting. Maksud aku di sini, penggunaan kata-kata seperti lawan, perjuangan dan sebagainya. Terlalu kuat kesanya pada minda aku dan sekolah aku ini TErLALU percaya fitnah zaman kini. Video kambing direnyuk dalam mesin pengisar besar. Terus dikatakan penyembelihan orang kafir di USA. Haduiyai, sedangkan video itu dibuat dengan teknik CGI.

Semua pelajar di sekolah aku percaya. Terpegun. Ternganga. Memang mudah kena kencing.

Setiap penipuan dipercayai oleh pelajar di SBPISB asalkan ada bukti yang sedikit islamik, dan jerat terus mengena. Letak sahaja fakta boikot berislamik, terus dipercayai. Contoh:

Mee kuning cina adalah haram

Lansung bodoh pernyataan tersebut, tetapi kebayakannya semua percaya. Tak berasas, dan berbaur perkauman. Sebab itu aku benci komuniti sekolah ini
Kalau aku bersuara akan ketidak sahihan maklumat itu, aku terus dicemuh mengatakan aku tidak mendapat hidayah allah. Susah nak survive hidup macam ini.

Dan hubungan antara cikgu dan pelajar amat tidak selesa. Cikgu melayan pelajar macam lembu. Minta maaf atas pernyataan ini, tetapi memang cikgu layan aku macam lembu. Tak pakai songkok? Libas. Tak pakai kopiah di surau? Libas. Kelua kelas masa prep sebab AKU NAK KENCING? Libas.

Memang tiada standard SBP. Kekerasan no1. Kebajikan diabaikan. Tandas yang rosak lansung tidak dibaiki. Kipas rosak untuk 4 tahun. Tiada hiburan kecuali telvisen ultra kecil di asrama dan dua telvisen astro di dewan makan yang didominasi pelajar perempuan (indon drama and so on).

Aku benci sekolah aku. Aku benci SBPISB. Aku nak SPM. Biar aku buat the best. Jadi jangan kacau aku. Kalau kau tanya tentang kerja sekolah. Aku tak sentuh lansung. Selamat malam.

4 comments:

  1. hi che-er. i feel stressed out too that the school's re-opening soon. there's so many things i dislike about the school too.

    but when the majority has the type of mentality that does not take into consideration science and facts to be able to accept something as true, what can we do?
    like 'video anak derhaka disumpah jadi ikan' kind of stuff. i can't believe so many sbpi students (even teachers??) believe those kind of things.
    My point is, when you finish school, you will meet more and more people who believe so easily and are so gullible. this may be due to how they were brought up. being angry and irritated towards them doesn't solve this problem. maybe you could guide them (in non-offensive way perhaps) and slowly change their mentality. It's hard work. But it still is something.

    if teachers complain about how hot your class is... that's bcs it is hot. and some people are just so expressive and cannot stand heat. pls don't hate teachers who constantly complain the class is hot. because it is true. and they sympathies your class. just maybe the words are repetitive.

    :)

    ReplyDelete
  2. I dont hate the teachers. I get irriated by their thinking which is universally unacceptable for someone in the career of education. Yet their lack of fundamental elements in being a goverment servant in educational sector is making me hating the school as a whole.

    I dont agree with your last claim, its not empathy. Its pure annoyance. Bleh.

    ReplyDelete
  3. @aina
    mana ada orang nak pergi sekolah

    ReplyDelete