Monday, December 6, 2010

One billion ringgit 99 cents question

Tahun depan SPM. Satu soalan yang begitu cliche dicampakkan ke muka aku.
Nak result macam mana?
Mesti aku nak A+ kan? Kan?
Bodohlah aku jika aku mahukan yang lebih kurang.

Namun. Satu persoalan, aku memang tidak puas hati.
Nak jadi apa? Lepas SPM nak ambik apa?
Owh, amat pedas sekali soalan itu. Lagi pedas daripada sos tabasco pizza hut.

Aku akan cakap. Engineering. Aku nak automotif engineering.
Aku realistic. Aku kerja dengan barang. Aku suka menyelesaikan masalah. Aku suka pemikiran teknikal. Masalahnya:

Bapak aku tak bagi. My dad wants me to be a civil engineer.

Alahhhh, yang buat bangunan tu. Dan bapak aku bagi amaran, engineer ni gila. Haduii.
Mak aku nak aku jadi doktor. Ambil bidang medicine. Sudah dua abang aku ambil medicine. Dan, aku takut darah. Aku takut doktor. Aku takut hospital. Aku takut bedah.
Mak cik aku pun sama, nak aku jadi doktor.

Susah aku nak jadi doktor.

Kesimpulan? Jangan desak saya. Saya ini anak muda, mencari jalan terbaik untuk saya hidup di muka bumi suci Allah SWT.

Tolonglah, saya tak suka orang pilihkan cara hidup saya. Saya sudah draft every single possible outcome dan cara menyelesaikan masalah yang bakal timbul untuk terus hidup. Saya tahu apa yang saya buat. Jangan lemparkan soalan cepu gangsa itu. Saya trauma.

1 comment:

  1. pilih benda apa yg kita nak belajar dan minat
    waktu nanti buat permohonan
    just list apa yg kita nak
    macam ku dlu..
    aku list jer apa ku nak
    mula2 macam ada tentangan juga
    tapi lama2 ibu bapa akan faham anak mereka
    so good luck yer

    ReplyDelete