Friday, December 17, 2010

Falsafah Shahir


Aku adalah satu.
Kau ramai.

Hati aku kosong.
Hati kau penuh dengan keinginan dan harapan.

Aku simpan dendam dan kebencian.
Kau lepaskan keberangan dan kemarahan pada aku

Aku sabar. Aku kosong, buat apa aku nak marah kan?
Tiada seorang yang peduli.

Kau buatlah perangai kau yang menyakitkan hati pada aku.
Aku simpan dalam hati. Bagai jarum disusuk ke dada aku.
Aku diam.

Kau hebat. Kau lagi berkuasa. Kau kan superstar, BFF, Hot girl, TOP.
Aku cuma manusia biasa. Kau pijaklah kepala aku sesuka hati.

Adik aku selalu dapat coklat atau air ke Econsave waktu kecil dahulu. Apabila aku pinta, lansung tidak mendapat hasil. Lansung tidak diendah. Muka masam seperti ikan tuna menjadi teman sampai ke rumah. Melihat adikku menjamah sebatang Kit Kat. (kisah benar)

Malah aku ditengking. Buat apa nak marah? Kau tidak dapat apa-apa. Buat apa nak merajuk? Buat apa nak memberontak?

Sebab itu aku tidak pernah meminta apa-apa. Aku tahu aku tidak akan mendapat apa yang diinginkan. Jadi biarlah dendam simpan di dalam hati. Tidak perlu lagi dikuis. Tidak perlu lagi diluahkan. Tidak perlu lagi dikongsi dengan psychatrist sampai berjam-jam. Tidak perlu bercakap. Cakap hanya satu pembaziran masa dan tenaga.

Biarlah aku simpan dendam. Biar aku simpan. Biar aku simpan.

Sebab aku Shahir. Tiada tersisip kegembiraan dalam hidupku.

4 comments:

  1. nak tau satu benda yang shahir tau tp xnk mengaku?

    ReplyDelete
  2. @anon: Apakah yang aku taidak mengaku wahai yang tidak bernama?

    ReplyDelete
  3. bila makabah bukan sumber kegembiraan kita
    kadang2 kita kena tanya
    kita ni anak jenis apa?

    ReplyDelete
  4. anonymous: weh,aku tak faham apa kau comment tu.. please explain (tak membina semangat langsung)

    anyway for syahir ( betul ke ejaan nama kau ni?) be patient enough in your life. sebab Allah sentiasa dekat dgn org yg sabar.. sabar jugak mendekatkan diri kita ke syurga.. was it so GREAT?! haha, kambing hitam dlm keluarga akan menjadi penyelamat dan akan mengharumkan nama keluarga.this from my ustaz.. so, take it as your guidelife. you'll see it.. hope you okay.. jangan nangis baca ni! HAHA aku gila. Pergi jauh jauh!

    ReplyDelete