Sunday, November 28, 2010

Garena

Anda memang sengal jika tidak pernah dengar tentang Garena, jika anda seorang pemain permainan video tegar. Garena satu platform khas untuk bermain permainan komputer secara online, dan anda boleh bermain pada masa sebenar (real-time) dan kelajuan yang pantas.


Platform PC untuk main DOTA dan COD. Tapi hari ini, saya nak nyatakan rasa tak puas hati bila main DOTA dengan cina.

Pos ini tidak bertujuan untuk meluahakan kata kata berbau perkauman, tetapi rasa marah yang mengelegak bila main DOTA dengan kaum ini. Bukan semua, tetapi KEBANYAKAN.

Aku memang tak puas hati main DOTA dengan kaum ini. Kenapa? SEBAB MEREKA BONGKAK.

AKU sebut bongkak ya? Ya betul, BONGKAK.

1. Host cina 'kik' pemain Melayu

Sesiapa yang rajin main garena ni faham, perangai cina yang main bersama dalam server Malaysia. Mereka ni pandai host game dota, tetapi  minta maaf cakap, bersifat rasis.

Kalau nama anda bersifat melayu (cnth:HangTuah43), tak perlu cakap banyak, host cina akan tendang anda keluar daripada permainan. Mereka anggap, pemain melayu ni noob (lemah) dan tak suka bermain dengan kaum lain. Di sini antara mesej yang mereka lemparkan, bila anda bermula bermain DOTA bersama kaum ini.

Go die la malay pukimak
ccb la this malay, play wif ai la
sohai riki, malay really noob leh
sienz malay noob

Aku tak faham, mereka ni memang bongkak apabila bertanding ke? Dan antara username Garena yang saya jumpa suka bersifat rasis ialah:

DeaDLord96

1996? Kau lagi muda daripada AKU sengal! Kau ingat di dunia maya kau boleh cakap macam-macam la ye? Setakat baru pawn aku sekali, dah nak bongkak gila babi. Meh la sini, face-to-face, biar aku lauk sikit muka kau.

Sebab tu, bila nak join permainan di-host cina, aku terpaksa tukar nama HUANG23445, baru tak kena kik daripada game.

2. Mereka ni memamng noob...SEGELINTIR

Aku tak nak cakap apa la pasal cara kepermainan dengan cina main dota, tetapi, setelah beberapa lama aku buat kajian memang segelintir orang cina hanya:

-suka guna zeus, luna, lina, sf untuk ks
-memang hidup mereka hanya untuk ks
-tak pernah tolong push tower
-suka berlagak
-salahkan kumpulan sendiri

ks=kill steal=curi makanan=pondan

Tak dinafikan tuan-tuan dan puan-puan, cina memang hebat dota, yang aku tak puas hati cuma noob cina yang suka bermain cara ronda-ronda sungai untuk ks. 

Cina yang pro DOTA tak bersifat seperti di atas, tetapi segelintir ada yang bongkak. Selalunya cina yang pro support MANA-MANA player yang dalam kesusahan kena kejar dan hampir nazak.

Habis,  best la bila main DOTA dengan Melayu

Aku cakap terus terang, Melayu dalam DOTA kebanyakan noob, tetapi ada yang pro. Tak best main dengan melayu, mereka ni pengecut, suka keluar DOTA semasa permainan rancak dijalankan. Bila seorang dah mula mati, terus keluar. TAKDE TELUR KE?

Namun, seronok main dengan melayu, mereka ni tak menyakitkan hati. Pemai DOTA Melayu ni dikira sopan, kalau mencarut sebab nak gelak bersama-sama. Cina mencarut memang flame habis dan mengutuk.

Koordinasi dengan melayu ini senang sikit. Main DOTA dengan mereka ini baru enjoy, bukan nak pressure habis habisan. Aku rasa memang cina suka persaingan ya? Entahlah.




4 comments:

  1. mak hg cina!
    cian noob bai!
    berak xbsuh!
    pakai tisu..
    hey..pigi daaa..
    mak hg9999 cina..
    noob..
    suka mh!
    bodoh
    mh bole la weyh..

    ReplyDelete