Friday, April 15, 2011

Pertandingan mencipta bende baru orang tak heran sekolah full asrama 2011 peringkat nasional

Ya inilah apa yang aku ingin sangat nak share dengan readers semua. Satu peristiwa, sekaligus mencoretkan sejarah bermakna, nama sekolah aku bergema di telinga semua SBP satu Malaysia.

Pertandingan Inovasi dan Rekacipta SBP 2011. SMS Machang. 1 April 2011.

Aku cerita dari awal la. nanti readers juga tak faham dengan apa yang aku tulis.

Al-kisah bermula, pabila seorang budak bodoh (tak pernah dapat Elit mahupun Top 10), Muhammad Shahir bin Shahrin nama diberi, bercita-cita ingin mencipta sesuatu yang tidak masuk akal:

Baju Kalis Peluru Daripada Bahan Terbuang. (memang bodoh bukan?)

Dia terus mengejar impiannya itu. Berbekalkan beberapa kain lama, suratkhabar lama dan tin biskut, di memulakan projeknya itu. Projek berjalan dengan begitu banyak cabaran dengan gurunya lansung mengabaikan dirinya itu, bertambah teruk dengan cemuhan orang di sekelilingnya, malahan rakan sekelasnya sendiri mengutuknya:

"che-er bodoh ke hapa hah? Bukan dah ade kevlar ke, macamlah kertas tu boleh stop peluru"
"kah kah kah, baju pakai kertas?"
"sudahlah, ngarut sial idea che-er"
"pakai arrow tu boleh kalis peluru ke?"

Budak ini juga pernah berjanji kepada sekolah:
"Saya akan bawa kemenangan kepada sekolah. Boleh dapat award"

Penolong kanannya menjawab:
"Dapat award? hahahahahahah"
*kisah benar. dialog tidak diedit

Shahir terus memekakkan diri. Dia percaya dengan dirinya. Dia terus membuat kajiannya. Sendiri. Dia usaha hingga menjadi apa yang diinginkan. Siap baju tersebut, dia telah bersedia.

Pada hari kejadian dia terus menuju ke SMS Machang  yang begitu jauh, hampir dengan sempadan Thailand.

Dengan gaya macam salesman tikar, dia terus 'present' baju kalis pelurunya kepada para juri.

Baju ini murah , harga nam hengget. Murah sajo.

Dan ia membuahkan hasil. Sebijik bronze award. Amat bermakna bagi kita semua.

Cerita kejayaannya tidak lekang sampai dua minggu. Bukan hendak membangga diri, tetapi ia satu revolusi dalam kokurikulum sekolahnya.

Moral of the story:

terus terang aku cakap, aku tak puas hati dengan ayat-ayat yang  meng-"condemn" orang lain. Apa yang anda semua dapat kalau jatuhkan semangat orang lain. Tiada apa hasil melainkan dosa. Korang juga yang nanti merasa kemenangan. Memang dialog yang aku tulis tu aku tak ditukar. Tolonglah, lain kali kalau nak kutuk biar buat kajian yang detail. Jangan main lepas cakap, nanti dipandang jelek oleh orang. Kalau pandai tahap gaban menara gading tapi mentality macam orang penan, tak guna juga bro.

Special thanks to:
Ilham Alia (pembantu setia last minit...seriously)
Anis Amira Zulkifli (buat kerja jahit dan menaip)
Izzat Kocorness (tolong kerja team)
Sarjan Mejar Zulfadli (tolong settle kerja ngan polis)
Hasnul Zharif (Support kerja aku dengan bagi idea bernas)
Hairul Aqmal (Support kerja aku)

And aku bagi Super Duper Extremely Special Thanks to;
Najwa (yang menjahit baju aku dari pukul 8 malam hingga 4 pagi)

Kalau bukan najwa yang buat last adjust pada baju aku ni, apa nak jadi ngan projek aku. Thanks to everyone for congratulating me!

and please, jangan buat hepi befday kat aku tetiap hari.

5 comments:

  1. riak tahap tak ingat . HAHA :))

    ReplyDelete
  2. chill lah . haha . tahniah che-er :D

    ReplyDelete
  3. Salam tahniah dari UK!

    Kat sini ada 1 TV Show, orang kena present idea/ produk/ skim yang nak dibuat kemudian 5 millionaire akan consider untuk melabur dengan orang tu.

    Ini boleh jadi team R&D ATM ni :)

    All the best for your SPM.

    ReplyDelete